Előszó
Ezt a játékot Essenben volt szerencsénk kipróbálni, és a tervezővel olyan jó kapcsolatba kerültünk, hogy a bemutató példányokból kettőt is kaptunk ajándékba, hogy teszteljük, véleményezzük, és terjesszük a hírét Magyarországon is. Az Essenben készült interjút és angol ismertető videót itt találjátok, de a Kickstarter kampány indulásának alkalmából, most egy részletesebb magyar nyelvű ismertetővel is jelentkezünk. Az objektív bemutató alatt a személyes véleményeinket is elolvashatjátok.
Röviden a játékról
A játékban a két játékos egy romantikus kapcsolat történetét játssza végig, a megismerkedéstől az 1 év múlva történő konklúzióig. A játékot nehéz bekategorizálni, mert elég egyedi a mechanikája. Szerepjáték, hiszen a játékosok kitalált karakterek bőrébe bújva játszanak, és az ő fejükkel próbálnak döntést hozni. Fél-kooperatív, mert lehet kooperálni, és közösen nyerni, de az is lehet, hogy csak az egyik fél nyer, vagy hogy egyikük sem. Ha nem kooperatívan játszunk, akkor van benne blöffölés mechanika is.
A doboz tartalma
Bár csak prototípus példányunk van, már elég közel áll a végleges verzióhoz, hiszen Essenben is ez volt bemutatva, legfeljebb a grafikai dizájnon és az alkatrészek minőségén fognak változtatni.
Van egy játéktábla, ami az egész játékdizájnra jellemző minimalista vonalat követi. A játéktér közepén találhatóak a 6 személyiségjegyhez tartozó kétoldalú sávok, körülötte pedig a kártyáknak fenntartott helyek. Vannak a két játékos színeiben (kék és rózsaszín) kis fa korongok, amiket az említett sávok pozitív vagy negatív oldalára helyezésével lehet változtatni a karakterünk személyiségét. A karakterkártyának van egy női és egy férfi oldala, és ezen lehet számon tartani az elégedettség pontokat is a korongok segítségével.
További fa elemek a választó tokenek, melyekből 4 db van mindkét játékosnak: A, B, C és D választási lehetőséghez. Ezekkel könnyen megoldható a titkos választás. Persze 4 kártya is megfelelt volna, de azért ezek strapabíróbbak és kényelmesebbek.
Mindkét játékosnak jár egy kártyatartó “tálca”, amire a Trait kártyákat kell tenni, így az elrejti az előlapot a partner elől, míg a játékos bármikor rápillanthat. Ez is egy olyan extra, ami nélkül lehetne játszani, hiszen a lefordított kártya is megtenné, de akkor mindig fel kell fordítani, ha meg akarjuk nézni, szóval a tálca kényelmesebb.
Játékmenet
Karakterépítés
A játék a két játékos karakterének meghatározásával kezdődik. Először a Traiteket, azaz belső tulajdonságokat kell kiválasztani. 5 kártyából 3-at kell választani saját karakterünknek, melyek meghatározzák a személyiségét. Ezt pedig nem csak egy jelzővel teszik, hanem egy-egy célt is meghatároznak. A cél, hogy egy adott személyiségjegyből a pozitív és negatív pontok különbsége elérjen egy bizonyos szintet a játék végére. Van az egyéni cél, ahol csak a saját pontjaink számítanak, és van a közös cél, aminél a partner pontjai is beleszámítanak. A közös cél is egy játékos célja, csak mindkettőjük pontját bele kell számolni. A Traitek titkosak, de vannak kártyák, amelyek lehetővé teszik a felfedésüket vagy a lecserélésüket, akár a sajátunkat vagy a partnerét. A célokat pedig a játék végén kell értékelni, a teljesített cél +5, a sikertelen -3 elégedettség pontot ér.
Miután kialakítottuk karakterünk személyiségét, foglalkozást kell választani neki. 3 kártyából kell egyet választani. Minden foglalkozás egy személyiség pontot is ad, de talán nagyobb szerepe van a szerepjáték erősítésében.
Ezután jön a legérdekesebb rész, a Feature-ök, vagyis külső ismertetőjegyek kiválasztása. Ezeket viszont partnerünknek választjuk, hiszen ezek azok a jellemzők, amik a saját karakterünknek megtetszettek a másikban. 5 kártyából 3-at kell választani, melyeket egyesével kell kijátszani a másikra. Ezek is egy-egy személyiség pontot adnak annak, aki kapja őket, így jó lehet a közös célok irányába történő elmozdításnak.
Miután elkészült a karakterünk (ez kb. 5 percig tart egyébként), kitalálunk neki egy nevet, és bemutatkozunk a másik játékosnak. Ez nem kötelező, de elősegíti, hogy beleéljük magunkat a karakterbe.
Történetépítés
A történet 3 Chapterből, azaz fejezetből áll, melyek meghatározott számú körig tartanak. A játékosok felváltva következnek, kijátszanak egyet a kezükben lévő 5 Story kártyából, végrehajtják, és húznak helyette egy újat. Ezek a Story kártyák képezik a játék lényegét. Többféle típusuk van, a leggyakoribb és legérdekesebb a Simultaneous choice, ahol egy szituáció alapján egyszerre kell a két játékosnak kiválasztania egy lehetőséget. A saját döntésük függvényében személyiség és elégedettség pontokat kaphatnak, de vannak extra hatások, amik a két választás együttes eredménye alapján aktiválódhatnak a kártyán leírtaknak megfelelően. Például ha az a szituáció, hogy az összeköltözést tervezik, akkor bónusz elégedettséget kapnak, ha lehetséges lakóhelyek közül ugyanazt választják, míg ha különbözőt választottak, akkor csökken az elégedettség.
Vannak még olyan Story kártyák, ahol csak az egyik félnek kell döntést hoznia; reakció kártyák, amiket meghatározott időben lehet kijátszani; helyszínek, amik a következő Story kártya hatásait módosítják; és titkok, amiket titkosan kell kijátszani, és akkor kell végrehajtani a leírtakat, ha egy más kártya hatására felfedődik (kitudódik a titok), vagy a játék végén (megmaradt titoknak).
A Scenarióhoz tartozó Chapter kártyák mondják meg, hogy hány körig tart a fejezet, és hogy milyen színű Story kártyát húzhatunk a fejezetben. A zöld kártyák békésebbek, kiválóak a játék elejére, amikor próbáljuk megismerni a partnerünk személyiségét. A kékek már komolyabb döntéseket igényelnek, ezekkel inkább a másik céljait, és a kapcsolat iránti szándékait lehet kideríteni. Végül a pirosak az igazán drámai változásokat előidéző kártyákat tartalmaznak, pl. olyan reakciókat, amivel megváltoztathatjuk partnerünk döntését, levehetjük a személyiség pontjait egy sáv egyik oldaláról, stb.
A játék célja
A játékot egymástól függetlenül nyerhetik meg a játékosok, tehát nem a másik legyőzése a cél, hanem a saját terveink teljesítése. A játék elején a Scenario által meghatározott Story Ending kártyákkal indulnak a játékosok. Ezekből minden fejezet végén el kell dobni valamennyit, míg a játék végére csak egy marad, ezáltal folyamatosan szűkítjük a lehetőségeket, és így kristályosodik ki, hogy merre halad a kapcsolat.
Ezek a kártyák egy-egy kapcsolatban betöltött szerepet jelölnek, pl. a fenti képen látható a domináns, a szívtipró és az egyenlő partner. Először azt mondják meg, hogy bent maradsz-e a kapcsolatban, vagy szakítasz. Majd a győzelmi feltételek következnek, amik előírhatnak személyiségjegyeket, az elégedettség pontokra vonatkozó feltételeket, és hogy a partner által választott kártya alapján a kapcsolatban marad-e vagy szakít. Vannak szerepek, amik jól kiegészítik egymást, míg némelyikkel jól keresztbe lehet húzni a másik számításait.
Egyelőre két Scenariót kaptunk tesztelésre, az egyik egy alapjáték 7 kezdeti Story Endinggel, a másik egy egyszerűsített verzió 4 kártyával, szakítás nélkül, és rövidebb fejezetekkel. Később kaptunk 4 újabb Story Ending kártyát, de ezek használatához még nincs meg a pontos szabály. Egy lehetőség, hogy a 11 kártyából véletlenszerűen húzunk 7-et a kezdéskor, ez változatosabbá teszi a játékot, és több stratégiát igényel, mert nem tudhatod, milyen kártyákkal kezdett a másik. Mindenesetre több Scenarió és játékmód is lesz a játékhoz.
Kritika
Esztétika
Ősz Olivér
Pontszám: 8/10
Novák Ádám
Pontszám 8/10
Persics Anna
Pontszám 8/10
Mechanika
Ősz Olivér
Pontszám: 10/10
Novák Ádám
Pontszám 10/10
Persics Anna
Pontszám 8/10
Játékélmény
Ősz Olivér
Pontszám: 10/10
Novák Ádám
Pontszám 9/10
Persics Anna
Pontszám 9/10
Összegzés
Ősz Olivér
Pontszám: 9.9/10
Novák Ádám
Pontszám 9.8/10
Persics Anna
Pontszám 8.3/10
Kinek ajánljuk?
Itt kell megemlíteni, hogy a játék angol, és erősen nyelvfüggő, úgyhogy mindkét játékosnak társalgási szinten tudnia kell angolul. Mivel a kártyák közül titokban kell választani, nem elég, ha csak az egyikük fordítja a szövegeket.
Viszont ha az angollal nincs gond, akkor ajánljuk:
- párkapcsolatban élőknek, párkeresőknek
- a romantikus történeteket kedvelőknek
- a pszichológia vagy szociológia iránt érdeklődőknek
- hardcore gémereknek, akik valami igazán új dologra vágynak
- casual játékosoknak, akik szeretnének kipróbálni valami komolyabb játékot egy könnyedebb témával
No Comments, Be The First!