Fog of Love ismertető

Fog of Love doboz

Előszó

Ezt a játékot Essenben volt szerencsénk kipróbálni, és a tervezővel olyan jó kapcsolatba kerültünk, hogy a bemutató példányokból kettőt is kaptunk ajándékba, hogy teszteljük, véleményezzük, és terjesszük a hírét Magyarországon is. Az Essenben készült interjút és angol ismertető videót itt találjátok, de a Kickstarter kampány indulásának alkalmából, most egy részletesebb magyar nyelvű ismertetővel is jelentkezünk. Az objektív bemutató alatt a személyes véleményeinket is elolvashatjátok.

Röviden a játékról

A játékban a két játékos egy romantikus kapcsolat történetét játssza végig, a megismerkedéstől az 1 év múlva történő konklúzióig. A játékot nehéz bekategorizálni, mert elég egyedi a mechanikája. Szerepjáték, hiszen a játékosok kitalált karakterek bőrébe bújva játszanak, és az ő fejükkel próbálnak döntést hozni. Fél-kooperatív, mert lehet kooperálni, és közösen nyerni, de az is lehet, hogy csak az egyik fél nyer, vagy hogy egyikük sem. Ha nem kooperatívan játszunk, akkor van benne blöffölés mechanika is.

A doboz tartalma

Bár csak prototípus példányunk van, már elég közel áll a végleges verzióhoz, hiszen Essenben is ez volt bemutatva, legfeljebb a grafikai dizájnon és az alkatrészek minőségén fognak változtatni.

Játéktábla

Fotó: Henk Rolleman

Van egy játéktábla, ami az egész játékdizájnra jellemző minimalista vonalat követi. A játéktér közepén találhatóak a 6 személyiségjegyhez tartozó kétoldalú sávok, körülötte pedig a kártyáknak fenntartott helyek. Vannak a két játékos színeiben (kék és rózsaszín) kis fa korongok, amiket az említett sávok pozitív vagy negatív oldalára helyezésével lehet változtatni a karakterünk személyiségét. A karakterkártyának van egy női és egy férfi oldala, és ezen lehet számon tartani az elégedettség pontokat is a korongok segítségével.

További fa elemek a választó tokenek, melyekből 4 db van mindkét játékosnak: A, B, C és D választási lehetőséghez. Ezekkel könnyen megoldható a titkos választás. Persze 4 kártya is megfelelt volna, de azért ezek strapabíróbbak és kényelmesebbek.

Mindkét játékosnak jár egy kártyatartó “tálca”, amire a Trait kártyákat kell tenni, így az elrejti az előlapot a partner elől, míg a játékos bármikor rápillanthat. Ez is egy olyan extra, ami nélkül lehetne játszani, hiszen a lefordított kártya is megtenné, de akkor mindig fel kell fordítani, ha meg akarjuk nézni, szóval a tálca kényelmesebb.

Játékelemek

A végleges verzióban már a tálcák is rózsaszín és kék színűek

Játékmenet

Karakterépítés

A játék a két játékos karakterének meghatározásával kezdődik. Először a Traiteket, azaz belső tulajdonságokat kell kiválasztani. 5 kártyából 3-at kell választani saját karakterünknek, melyek meghatározzák a személyiségét. Ezt pedig nem csak egy jelzővel teszik, hanem egy-egy célt is meghatároznak. A cél, hogy egy adott személyiségjegyből a pozitív és negatív pontok különbsége elérjen egy bizonyos szintet a játék végére. Van az egyéni cél, ahol csak a saját pontjaink számítanak, és van a közös cél, aminél a partner pontjai is beleszámítanak. A közös cél is egy játékos célja, csak mindkettőjük pontját bele kell számolni. A Traitek titkosak, de vannak kártyák, amelyek lehetővé teszik a felfedésüket vagy a lecserélésüket, akár a sajátunkat vagy a partnerét. A célokat pedig a játék végén kell értékelni, a teljesített cél +5, a sikertelen -3 elégedettség pontot ér.

Miután kialakítottuk karakterünk személyiségét, foglalkozást kell választani neki. 3 kártyából kell egyet választani. Minden foglalkozás egy személyiség pontot is ad, de talán nagyobb szerepe van a szerepjáték erősítésében.

Karakterkészítés után

Vajon a törvény embere és a törvény asszonya jó párosítás lesz?

Ezután jön a legérdekesebb rész, a Feature-ök, vagyis külső ismertetőjegyek kiválasztása. Ezeket viszont partnerünknek választjuk, hiszen ezek azok a jellemzők, amik a saját karakterünknek megtetszettek a másikban. 5 kártyából 3-at kell választani, melyeket egyesével kell kijátszani a másikra. Ezek is egy-egy személyiség pontot adnak annak, aki kapja őket, így jó lehet a közös célok irányába történő elmozdításnak.

Miután elkészült a karakterünk (ez kb. 5 percig tart egyébként), kitalálunk neki egy nevet, és bemutatkozunk a másik játékosnak. Ez nem kötelező, de elősegíti, hogy beleéljük magunkat a karakterbe.

Történetépítés

A történet 3 Chapterből, azaz fejezetből áll, melyek meghatározott számú körig tartanak. A játékosok felváltva következnek, kijátszanak egyet a kezükben lévő 5 Story kártyából, végrehajtják, és húznak helyette egy újat. Ezek a Story kártyák képezik a játék lényegét. Többféle típusuk van, a leggyakoribb és legérdekesebb a Simultaneous choice, ahol egy szituáció alapján egyszerre kell a két játékosnak kiválasztania egy lehetőséget. A saját döntésük függvényében személyiség és elégedettség pontokat kaphatnak, de vannak extra hatások, amik a két választás együttes eredménye alapján aktiválódhatnak a kártyán leírtaknak megfelelően. Például ha az a szituáció, hogy az összeköltözést tervezik, akkor bónusz elégedettséget kapnak, ha lehetséges lakóhelyek közül ugyanazt választják, míg ha különbözőt választottak, akkor csökken az elégedettség.

Story kártyák

Story kártyák

Vannak még olyan Story kártyák, ahol csak az egyik félnek kell döntést hoznia; reakció kártyák, amiket meghatározott időben lehet kijátszani; helyszínek, amik a következő Story kártya hatásait módosítják; és titkok, amiket titkosan kell kijátszani, és akkor kell végrehajtani a leírtakat, ha egy más kártya hatására felfedődik (kitudódik a titok), vagy a játék végén (megmaradt titoknak).

A Scenarióhoz tartozó Chapter kártyák mondják meg, hogy hány körig tart a fejezet, és hogy milyen színű Story kártyát húzhatunk a fejezetben. A zöld kártyák békésebbek, kiválóak a játék elejére, amikor próbáljuk megismerni a partnerünk személyiségét. A kékek már komolyabb döntéseket igényelnek, ezekkel inkább a másik céljait, és a kapcsolat iránti szándékait lehet kideríteni. Végül a pirosak az igazán drámai változásokat előidéző kártyákat tartalmaznak, pl. olyan reakciókat, amivel megváltoztathatjuk partnerünk döntését, levehetjük a személyiség pontjait egy sáv egyik oldaláról, stb.

A játék célja

A játékot egymástól függetlenül nyerhetik meg a játékosok, tehát nem a másik legyőzése a cél, hanem a saját terveink teljesítése. A játék elején a Scenario által meghatározott Story Ending kártyákkal indulnak a játékosok. Ezekből minden fejezet végén el kell dobni valamennyit, míg a játék végére csak egy marad, ezáltal folyamatosan szűkítjük a lehetőségeket, és így kristályosodik ki, hogy merre halad a kapcsolat.

Story Ending kártyák

Story Ending kártyák

Ezek a kártyák egy-egy kapcsolatban betöltött szerepet jelölnek, pl. a fenti képen látható a domináns, a szívtipró és az egyenlő partner. Először azt mondják meg, hogy bent maradsz-e a kapcsolatban, vagy szakítasz. Majd a győzelmi feltételek következnek, amik előírhatnak személyiségjegyeket, az elégedettség pontokra vonatkozó feltételeket, és hogy a partner által választott kártya alapján a kapcsolatban marad-e vagy szakít. Vannak szerepek, amik jól kiegészítik egymást, míg némelyikkel jól keresztbe lehet húzni a másik számításait.

Egyelőre két Scenariót kaptunk tesztelésre, az egyik egy alapjáték 7 kezdeti Story Endinggel, a másik egy egyszerűsített verzió 4 kártyával, szakítás nélkül, és rövidebb fejezetekkel. Később kaptunk 4 újabb Story Ending kártyát, de ezek használatához még nincs meg a pontos szabály. Egy lehetőség, hogy a 11 kártyából véletlenszerűen húzunk 7-et a kezdéskor, ez változatosabbá teszi a játékot, és több stratégiát igényel, mert nem tudhatod, milyen kártyákkal kezdett a másik. Mindenesetre több Scenarió és játékmód is lesz a játékhoz.

Kritika

Esztétika


Ősz Olivér
A minimalista dizájnt jól eltalálták. Jobban szeretem, ha a funkció kerül előtérbe a látvánnyal szemben. Azért szép is a grafika, fiatalos, modern, feltűnő, esetleg egy kicsit túl rózsaszín. 🙂 És akármennyire is letisztult a dizájn, a táblán is vannak nehezen olvasható szövegek a személyiség sávok felett, és a kis kártyákon a lila különböző árnyalataival a háttérben nem a legjobb választás a sötétlila betűszín és a talpas betűtípus. De hozzá kell tennem, hogy ez csak prototípus, még változhat a dizájn a megjelenésig. A kártyák és tokenek minőségére pedig már most sem lehet panasz, esetleg az 5 pontos token kinézetén változtatnék, mert olyan, mintha két 1-pontos korong lenne egymásra téve, és össze lehet téveszteni.

Pontszám: 8/10



Novák Ádám
Jómagam általában azokat a játékokat kedvelem, ahol a dizájnelemek erősek, és beszippantanak a játék világába. Azonban a Fog of Love egyszerű, letisztult, de mégis lenyűgöző dizájnja egyből megragadja az ember tekintetét, és felkelti a kíváncsiságát, hogy mit is tartogathat a játék. Játék közben ugyanez a minimalizmus pedig nemhogy elvesz, de a sziluettek segítségével csak hozzáad a tematikához, segít beilleszkedni a történetbe. Az Olivér által felvetett dizájnproblémák helyenként tényleg kissé zavaróak, azonban egy prototípushoz képest a játék így is magasan túlteljesíti az elvárásokat. A különböző scenariok tárolására biztosított borítékok pedig tovább emelik a dizájn értékét. Kíváncsian várom a végleges verziót.

Pontszám 8/10



Persics Anna
 A játék külleme szép, letisztult, aki elsőre ül le vele játszani, annak is nagyon sok segítséget tud adni, például hogy a táblán hova helyezze el a különböző kártyákat. A színek kiválasztása sem lehetett volna jobb ezeknél a pasztell színeknél. A különböző kártyák felépítése is szép, érthető, és a kis ikonok sokat dobnak rajta. Jól el lett találva az egész, mert simán túlzásba is lehetett volna esni a sok dísszel, de szerencsére az egyszerűségre törekedtek, és így a játék első ránézésre sem ijeszti el a gyanútlan játékosokat. És ez, hogy ennyire alap kinézete van, a játék szempontjából is sokkal jobb, mert a kártyák által nyújtott változatosságról nem vonja el a figyelmet.

Pontszám 8/10

Mechanika


Ősz Olivér
A játékmechanika nagyon egyedi, és jól megtervezett. Egy ilyen témájú játéktól nem vártam volna ilyen mélységű stratégiai lehetőséget. A blöffölős játékokat nem szeretem, de itt egyrészt opcionális, másrészt igazából adja magát, hogy bizonyos szerepekkel csak úgy lehet nyerni, ha néha félrevezetjük a másikat. A balance nem tökéletes, vannak könnyebben vagy nehezebben teljesíthető Story Ending kártyák, meg Story kártyákból is vannak hasznosabbak és kevésbé hasznosak, de az esélyegyenlőség megvan, a különbségeket pedig az erős tematika indokolja. Én biztos vagyok benne, hogy bármelyik Story Endinggel lehet nyerni, csak más kihívást jelent.

Pontszám: 10/10



Novák Ádám
Általában veszélyes, ha egy játékba sok különböző elemet próbálnak belesűríteni, a Fog of Love azonban ezen a téren hibátlanul teljesít. A szerepjátékos elemek jól kitaláltak, és érdekes csavar, hogy a feature-ök segítségével beleszólhatunk a másik karakterébe. A játék folyamán rengeteg lehetőségünk van taktikázni, és a különböző típusú sztori-kártyák tovább fokozzák a lehetőségeket. Szintén változatosságot hoznak a különböző győzelmi feltételek, illetve a különböző scenariok, melyből remélhetőleg többet is kapunk a közeljövőben. Összességében láthatunk eredeti elemeket és olyanokat is, melyekkel már más játékokban találkozhattunk, azonban ezek ötvözése olyan tökéletesen sikerült, ami kiemelkedővé teszi a játékot.

Pontszám 10/10



Persics Anna
 A játék menete egyszerű és érthető. A célok végig változhatnak, így a különböző pontok gyűjtése nem is olyan egyszerű – főleg ha nem jönnek fel a számunkra megfelelő kártyák. Mégis több minden is tud történni, mint hogy csak válaszolgatnak a játékosok egymásnak, és gyűjtik a pontokat, mert vannak események, amik pont nem arról szólnak, hanem arról, hogy színesítsék a játékot, és élethűbbé tegyék. Néha a nagy beleélés közepette elfelejt húzni esemény lapot az ember, de ez mindig gyorsan orvosolható.

Pontszám 8/10

Játékélmény


Ősz Olivér
Nagyon élvezetes a játék, minden játék egy új történet. Az újrajátszhatóságával tehát nem lehet gond, az ismétlődő kártyák is teljesen más hatást váltanak ki a különböző karakterekkel játszva, és sok parti után is találkozni soha nem látott kártyákkal. A hangulat nagyon magával ragadó, a szövegek jól átadják a szituációkat, olykor nagy nevetéseket, máskor meglepődéseket kiváltva.

Pontszám: 10/10



Novák Ádám
A játék dramaturgiája lenyűgöző, életszerűen mutatja be a kapcsolatokat, szerepjátékhoz affinitást érző játékosok esetén egy színházi előadásnak is beillő dráma/komédia bontakozhat ki. A döntések egyre nagyobb súlyt hordoznak, a győzelmi lehetőségek pedig folyamatosan csökkennek, azonban ez szinte észrevétlen, ahogy a történet magába szippantja a játékosokat. Tökéletes példa a tematika és a mechanika együttműködésére. Az egyetlen negatívumot a játékosok maguk jelenthetik: ha valaki nem képes beleélni magát a saját karakterébe, a játékélmény mindkét fél részére csökkenhet.

Pontszám 9/10



Persics Anna
 Szerepjátékhoz híven a játékba a játékosok kreativitása és hozzáállása adja azt a pluszt. Azok, akik pedig nem érzik magukat megfelelőnek rá, a különböző események meghozzák majd a kedvét. Nekem azért is tetszik, mert a végén, még ha nem is nyersz, akkor sincs az a „Nyaaa, veszítettem” érzés. Hanem a jó érzés marad meg, hogy milyen jó kis történet kerekedett ki a végére.

Pontszám 9/10

Összegzés


Ősz Olivér
Nekem ez volt Essen legnagyobb felfedezettje. Egy eddig ismeretlen tervező egy olyan játékot készített, ami nem csak megállja a helyét a nagy nevek között, de ráadásul mechanikailag is egyedi és formabontó, és témájában is hiánypótló.

Pontszám: 9.9/10



Novák Ádám
Tipikus példája a játék annak, hogy nem csak a nagy cégek képesek nagyszerű játékot alkotni. A legnagyobb erőssége, hogy míg mind a tematika, mind a mechanika már a maga módján is különleges, ezek ötvözete egy olyan egységet teremt, mellyel mind ez idáig még nem találkoztam a társasjátékok piacán. A játék nem igazán csoportosítható be egy kategóriába – megteremti a saját kategóriáját, ráadásul mindezt egyszerű eleganciával, magába szippantó atmoszférával és hihetetlen stratégiai mélységgel.

Pontszám 9.8/10



Persics Anna
 Ez a játék egy olyan hiányt pótolt a társasjátékok körében, amiről nem is tudtunk mindaddig, míg le nem ültünk vele játszani. Olyan embereket is be lehet vele csábítani, akiknek a társasjáték szó hallatára nem sok jó jut az eszükbe. A romantikus komédiák kedvelőinek végképp ajánlom! A nagy változatosságával az újra játszási faktora végtelen. És az, hogy lány-lány, fiú-fiú párokat is lehet játszani, csak még inkább dob rajta, mert itt már tényleg nincsenek határok. A játék menete egyszerű és érthető. Nem kell több órát a szabályok olvasásával tölteni. Az élmény pedig, amit nyújt, egyedi és magával ragadó.

Pontszám 8.3/10

Kinek ajánljuk?

Itt kell megemlíteni, hogy a játék angol, és erősen nyelvfüggő, úgyhogy mindkét játékosnak társalgási szinten tudnia kell angolul. Mivel a kártyák közül titokban kell választani, nem elég, ha csak az egyikük fordítja a szövegeket.

Viszont ha az angollal nincs gond, akkor ajánljuk:

  • párkapcsolatban élőknek, párkeresőknek
  • a romantikus történeteket kedvelőknek
  • a pszichológia vagy szociológia iránt érdeklődőknek
  • hardcore gémereknek, akik valami igazán új dologra vágynak
  • casual játékosoknak, akik szeretnének kipróbálni valami komolyabb játékot egy könnyedebb témával

K10Klub-pontszám: 9.1

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.

kettő − egy =