Előszó
A Hasbro nem kifejezetten a hardcore geek közösség számára gyártott játékairól híres. Úgy látszik, ezen szerettek volna változtatni a Battleship Galaxies játékkal, azonban valamiért az alapjáték kiadása után eldobták a címet. Külön érdekesség, hogy a 2012-es Battleship (Csatahajó) című film eredetileg ennek a játéknak a filmes adaptációja lett volna, ám végül a Hasbro másképp döntött.
Röviden a játékról
A játék egy 2-4 játékossal játszható űrcsata-szimulátor, melyben két frakció, az emberiséget védő ISN (International Space Navy) és a hódításra vágyó vérszomjas Wretch flotta csap össze. Ehhez mindkét frakció 10-10 űrhajót állíthat csatarendbe, melyek tartozhatnak kisebb harci egységekbe, lehetnek offenzív vagy inkább támogató jellegűek, illetve irányíthatunk hatalmas zászlóshajókat is. Az űrhajók igényesen kidolgozott miniatűrökként jelennek meg a hexa-háló alapú pályán. A játék szerves részét képezi az akciópont-kiosztás, ugyanis minden körben csak limitált mennyiségű energiát kapunk, amivel a hajóinkat aktiválhatjuk, fegyvereket tölthetünk be vagy éppen taktikai kártyákat játszhatunk ki.
A doboz tartalma
A dobozt kibontva rögtön feltűnhet, hogy rengeteg tartalmat pakoltak bele a fejlesztők. Elsőként rögtön egy kellemes meglepetéssel szembesülhetünk, hiszen a rövidke szabálykönyv mellé kapunk egy annál hosszabb (kb. 30-40 oldalas, A5-ös méretű) képregényt, gyönyörű grafikákkal, és egy kellemes sztorival, mely a szabálykönyvben található kampányküldetések történetén vezeti végig a játékosokat.
Találunk még itt mindkét frakció számára egy-egy stílusos paravánt a még csatarendbe nem állított hajóink elrejtése érdekében, valamint két játéktáblát, illetve két számlálót, amin a játékosok számon tarthatják az aktuális energiamennyiségüket. Miután ezeket az elemeket kivettük a dobozból, tűnnek szembe a miniatűrök és az egyéb komponensek. Külön dicséret illeti a készítőket a műanyag insert kialakításáért. Minden egyes figurának megvan a saját kialakított tárolója, amibe könnyedén, de stabilan beleillik. Emellett külön helyek találhatók a minik talpainak, a különböző méretű kártyáknak és az egyéb komponenseknek is. A miniatűröknek kialakított felületet ráadásul egy patentos átlátszó műanyaggal lezárhatjuk, így azok szállításkor se mozdulnak el a helyükről.
A miniatűröket tartalmazó játékoknál mindig az egyik legfontosabb kérdés azok minősége, részletessége. A játék ebben is megállja a helyét, a figurák – még az egészen aprók is – kellőképp részletesek, ráadásul minden hajóosztály egyedi, ugyanakkor minden frakció rendelkezik egy jellegzetes stílussal. Emellett a két felet a színük is megkülönbözteti – az ISN szürke, a Wretch flotta pedig barnás árnyalatokkal dolgozik. A készítéshez egy lágyabb műanyagot használtak, ami kevésbé hajlamos eltörni, ugyanakkor könnyebben hajlik, deformálódik. Összességében a minik minősége bőven hozza az elvárható szintet, ugyanakkor senki ne számítson X-Wing szintű részletességre.
Minden figurához tartozik egy talp, és egy “peg” is, amelyek kialakítása függ a hajó osztályától (kicsi, közepes, nagy). A kis hajók egy, a közepesek két hexa méretű talppal rendelkeznek. A talpakba bepattintható állvány pedig gömbcsuklóban végződik, ezáltal a hajók dönthetővé válnak. A nagy zászlóshajók eltérnek ettől, jóval nagyobb talpmérettel (7 hexa területű) és gömbcsukló helyett egy hengercsuklós illesztéssel rendelkeznek, ami által az csak oldalirányba dönthető bizonyos mértékig. Minden talp tartalmaz továbbá lyukakat, amikbe a pajzsok és sérülések jelölésére alkalmas kék és piros pegek helyezhetők.
Ezeken kívül találhatók még a dobozban különböző kártyák (hajó- illetve taktikai kártyák), pajzs- és sérülésjelölő pegek, különböző objektumjelölő tokenek (meteor, űrszemét, speciális helyszínek) valamint egy tíz- és egy nyolcoldalú dobókocka.
Játékmenet
A játék célja
A játék megkezdése előtt ki kell választanunk egy küldetést. Ez határozza meg a játék célját, a játékosok számát, illetve egyéb speciális szabályokat. Természetesen játszhatunk egyszerű skirmisht, illetve létrehozhatunk saját küldetéseket is, ám a szabálykönyvbe foglalt küldetések is igen változatosak és izgalmasak. A leírások a kezdőket is segítik, minden küldetéshez felajánlanak egy előre meghatározott flottát, illetve akciópaklit mindkét fél részére, ugyanakkor bátorítják a tapasztaltabbakat, hogy próbálják ki a küldetéseket saját felállással is. Habár mindössze 5 küldetést kapunk, ezek kellően változatosak, és jó inspirációt nyújthatnak saját misszióink megalkotásához.
A flotta előkészítése
Miután kiválasztottuk a küldetést, ideje megtervezni a flottánkat. Ha a szabály által felajánlott flottákat használjuk, egyszerűen keressük ki a megfelelő hajókártyákat, illetve taktikai kártyákat a pakliból, és már készen is vagyunk.
Azonban ha saját belátásunkra bízzuk a flotta összeállítását, akkor ez a folyamat jóval bonyolultabbá válik. Egy előre egyeztetett pontszámból gazdálkodhat mindkét fél. Minden hajótípushoz három különböző fejlettségi szint tartozik, ezek növekvő sorrendben a következők: Standard, Seasoned, Veteran. Minél fejlettebb verzióját választjuk egy hajónak, annál több/jobb különleges képességekkel rendelkezik, azonban a költsége is egyre nő. Vannak emellett olyan hajók is, melyek úgynevezett squadronba tartoznak, ha ilyen hajótípust is választunk a flottába, akkor az összes ilyen osztályú hajót használnunk kell (egyszerre lehet csatába küldeni/aktiválni őket, lásd lentebb).
Miután kiválasztottuk a hajónkat, még össze kell állítanunk az akciópaklinkat. Ehhez az előre megbeszélt pontszám felével megegyező számú (nem költségű!) kártyát kell kiválasztanunk a frakcióhoz tartozó pakliból. Ezen lapok között vannak egyszer használható események, másodlagos fegyverek, hősök illetve egyéb fejlesztéskártyák, melyek nagyban módosíthatják a csata kimenetelét. Ügyeljünk rá, hogy vannak kártyák, melyek csak bizonyos hajótípussal együtt használhatók.
A kész flottánkat ezt követően a screen mögé helyezzük, elrejtve ellenfelünk elől. A taktikai paklinkat az energiajelző sávval együtt pedig látható helyre tesszük. Mindkét fél húz 5 akciókártyát, és kap 15 energiát, a kezdőjátékos meghatározása után pedig kezdődhet is az ütközet.
A játékos köre
A felek felváltva hajtják végre körüket, minden kör 3 fázisból áll. Ezek a következők:
- Energia fázis: A játékos kap 10 energiát és húz egy akciókártyát.
- Deploy fázis: itt küldetjük csatába a még nem pályán lévő hajóinkat, kifizetve azok kilövési energiaköltségét. A közepes és nagy hajók képesek szállítani is náluk kisebb osztályba tartozó hajókat is, így a játék során nem csak a pálya széléről, de a hajóinkról közvetlenül is csatába küldhetjük egységeinket. Ügyelnünk kell azonban, hogy ha egy hajónk megsemmisül, az összes általa szállított hajó is elvész.
- Aktivációs fázis: Adott mennyiségű energiát elköltve egyesével aktiválhatjuk hajóinkat. Az aktivált hajók mozoghatnak, ezt követően pedig támadhatnak az összes rájuk szerelt fegyverrel, amennyiben a fegyver betöltési költségét képesek kifizetni. A fő fegyverek töltési költsége általában 0.
- *Akciókártya kijátszása: A játékos annyi kártyát játszhat ki a kezéből, amennyit szeretne, amennyiben kifizeti azok energiaköltségét. Az, hogy melyik fázisban játszható ki, fel van tüntetve a kártyán.
Harcrendszer
Minden fegyverzet rendelkezik 4 értékkel: betöltési költség, hatótáv, támadások száma és sebzés. A támadások száma a dobások számát határozza meg, és minden sikeres dobás a sebzésértékkel megegyező értékű sérülést okoz az ellenséges hajónak. Fontos, hogy nem vagyunk kötelesek az összes támadásunkat ugyanarra a célpontra felhasználni, azonban minden dobás előtt meg kell határoznunk, hogy ki a célpont.
A dobás két kockával történik – a tízoldalú oldalain betűk (A – J), a nyolcoldalún pedig számok (1 – 8) találhatók. A kidobott kombináció határozza meg, hogy eltaláljuk-e az ellenfelet, illetve hol éri a sérülés. Minden hajókártyán található egy rács, ahol fehérrel jelölik azokat a területeket, melyek nem számítanak találatnak, szürkével pedig a találatokat. A hajóknak továbbá vannak kritikus területei – ezek piros csillaggal jelöltek, és ha találatot szenvednek, melyet nem véd a pajzs, a hajó azonnal megsemmisül. Más esetben a hajó a fegyver sebzésértékével megegyező számú sérülést szenved el, melyet a pajzsból vonunk le, amennyiben még lehetséges.
Kritika
Esztétika
Novák Ádám
Pontszám: 8/10
Ősz Olivér
Pontszám: 8/10
Mechanika
Novák Ádám
Pontszám: 6/10
Ősz Olivér
A másik szintén fontos eleme a játékmotornak az akciópontokkal való gazdálkodás. Itt pedig pont a tematikai értelmét hiányolom: hiába van több hajód a pályán, ha nincs elég akciópontod, akkor ki kell választanod, hogy melyikeket aktiválod, és támadsz velük, a többi semmit nem csinál abban a körben. Ugyanis akciópontokból minden körben ugyanannyit kapunk, és meg lehet tartani a fel nem használtakat, de ez nem segít a problémán. Persze a körökre osztott játékoknál nehéz megoldani a párhuzamosan történő dolgokat, de ez szerintem egy rossz próbálkozás volt. Ez nem csak a realizmusra van negatív hatással, de a stratégiai lehetőségeket is korlátozza, pl. a létszámbeli fölényt nem lehet kihasználni.
Pontszám: 3/10
Játékélmény
Novák Ádám
Pontszám: 6/10
Ősz Olivér
Pontszám: 5/10
Összegzés
Novák Ádám
Pontszám: 7/10
Ősz Olivér
Pontszám: 4.5/10
Kinek ajánljuk?
- A könnyedebb miniature game-ek kedvelőinek
- Sci-fi rajongóknak
- Akciópont menedzselést és harci stratégiákat kedvelőknek
- Akik a túl egyszerű és a túl komplex stratégiai játékok között keresnek átmenetet
No Comments, Be The First!