Battleship Galaxies Ismertető

battleshipgalaxies

Előszó

A Hasbro nem kifejezetten a hardcore geek közösség számára gyártott játékairól híres. Úgy látszik, ezen szerettek volna változtatni a Battleship Galaxies játékkal, azonban valamiért az alapjáték kiadása után eldobták a címet. Külön érdekesség, hogy a 2012-es Battleship (Csatahajó) című film eredetileg ennek a játéknak a filmes adaptációja lett volna, ám végül a Hasbro másképp döntött.

Röviden a játékról

A játék egy 2-4 játékossal játszható  űrcsata-szimulátor, melyben két frakció, az emberiséget védő ISN (International Space Navy) és a hódításra vágyó vérszomjas Wretch flotta csap össze. Ehhez mindkét frakció 10-10 űrhajót állíthat csatarendbe, melyek tartozhatnak kisebb harci egységekbe, lehetnek offenzív vagy inkább támogató jellegűek, illetve irányíthatunk hatalmas zászlóshajókat is. Az űrhajók igényesen kidolgozott miniatűrökként jelennek meg a hexa-háló alapú pályán. A játék szerves részét képezi az akciópont-kiosztás, ugyanis minden körben csak limitált mennyiségű energiát kapunk, amivel a hajóinkat aktiválhatjuk, fegyvereket tölthetünk be vagy éppen taktikai kártyákat játszhatunk ki.

A doboz tartalma

A dobozt kibontva rögtön feltűnhet, hogy rengeteg tartalmat pakoltak bele a fejlesztők. Elsőként rögtön egy kellemes meglepetéssel szembesülhetünk, hiszen a rövidke szabálykönyv mellé kapunk egy annál hosszabb  (kb. 30-40 oldalas, A5-ös méretű) képregényt, gyönyörű grafikákkal, és egy kellemes sztorival, mely a szabálykönyvben található kampányküldetések történetén vezeti végig a játékosokat.img_0497_original

Találunk még itt mindkét frakció számára egy-egy stílusos paravánt a még csatarendbe nem állított hajóink elrejtése érdekében, valamint két játéktáblát, illetve két számlálót, amin a játékosok számon tarthatják az aktuális energiamennyiségüket. Miután ezeket az elemeket kivettük a dobozból, tűnnek szembe a miniatűrök és az egyéb komponensek. Külön dicséret illeti a készítőket a műanyag insert kialakításáért. Minden egyes figurának megvan a saját kialakított tárolója, amibe könnyedén, de stabilan beleillik. Emellett külön helyek találhatók a minik talpainak, a különböző méretű kártyáknak és az egyéb komponenseknek is. A miniatűröknek kialakított felületet ráadásul egy patentos átlátszó műanyaggal lezárhatjuk, így azok szállításkor se mozdulnak el a helyükről.BSG-boxinside

A miniatűröket tartalmazó játékoknál mindig az egyik legfontosabb kérdés azok minősége, részletessége. A játék ebben is megállja a helyét, a figurák – még az egészen aprók is – kellőképp részletesek, ráadásul minden hajóosztály egyedi, ugyanakkor minden frakció rendelkezik egy jellegzetes stílussal. Emellett a két felet a színük is megkülönbözteti – az ISN szürke, a Wretch flotta pedig barnás árnyalatokkal dolgozik. A készítéshez egy lágyabb műanyagot használtak, ami kevésbé hajlamos eltörni, ugyanakkor könnyebben hajlik, deformálódik. Összességében a minik minősége bőven hozza az elvárható szintet, ugyanakkor senki ne számítson X-Wing szintű részletességre.nastolnaya_igra_Battleship_galaxies_04

Minden figurához tartozik egy talp, és egy “peg” is, amelyek kialakítása függ a hajó osztályától (kicsi, közepes, nagy). A kis hajók egy, a közepesek két hexa méretű talppal rendelkeznek. A talpakba bepattintható állvány pedig gömbcsuklóban végződik, ezáltal a hajók dönthetővé válnak. A nagy zászlóshajók eltérnek ettől, jóval nagyobb talpmérettel (7 hexa területű) és gömbcsukló helyett egy hengercsuklós illesztéssel rendelkeznek, ami által az csak oldalirányba dönthető bizonyos mértékig. Minden talp tartalmaz továbbá lyukakat, amikbe a pajzsok és sérülések jelölésére alkalmas kék és piros pegek helyezhetők.

Ezeken kívül találhatók még a dobozban különböző kártyák (hajó- illetve taktikai kártyák), pajzs- és sérülésjelölő pegek, különböző objektumjelölő tokenek (meteor, űrszemét, speciális helyszínek) valamint egy tíz- és egy nyolcoldalú dobókocka.

Játékmenet

A játék célja

A játék megkezdése előtt ki kell választanunk egy küldetést. Ez határozza meg a játék célját, a játékosok számát, illetve egyéb speciális szabályokat. Természetesen játszhatunk egyszerű skirmisht, illetve létrehozhatunk saját küldetéseket is, ám a szabálykönyvbe foglalt küldetések is igen változatosak és izgalmasak. A leírások a kezdőket is segítik, minden küldetéshez felajánlanak egy előre meghatározott flottát, illetve akciópaklit mindkét fél részére, ugyanakkor bátorítják a tapasztaltabbakat, hogy próbálják ki a küldetéseket saját felállással is. Habár mindössze 5 küldetést kapunk, ezek kellően változatosak, és jó inspirációt nyújthatnak saját misszióink megalkotásához.

A flotta előkészítése

Miután kiválasztottuk a küldetést, ideje megtervezni a flottánkat. Ha a szabály által felajánlott flottákat használjuk, egyszerűen keressük ki a megfelelő hajókártyákat, illetve taktikai kártyákat a pakliból, és már készen is vagyunk.

2qwq93o

Azonban ha saját belátásunkra bízzuk a flotta összeállítását, akkor ez a folyamat jóval bonyolultabbá válik. Egy előre egyeztetett pontszámból gazdálkodhat mindkét fél. Minden hajótípushoz három különböző fejlettségi szint tartozik, ezek növekvő sorrendben a következők: Standard, Seasoned, Veteran. Minél fejlettebb verzióját választjuk egy hajónak, annál több/jobb különleges képességekkel rendelkezik, azonban a költsége is egyre nő. Vannak emellett olyan hajók is, melyek úgynevezett squadronba tartoznak, ha ilyen hajótípust is választunk a flottába, akkor az összes ilyen osztályú hajót használnunk kell (egyszerre lehet csatába küldeni/aktiválni őket, lásd lentebb).

Battleship-Galaxies-Game-09

Miután kiválasztottuk a hajónkat, még össze kell állítanunk az akciópaklinkat. Ehhez az előre megbeszélt pontszám felével megegyező számú (nem költségű!) kártyát kell kiválasztanunk a frakcióhoz tartozó pakliból. Ezen lapok között vannak egyszer használható események, másodlagos fegyverek, hősök illetve egyéb fejlesztéskártyák, melyek nagyban módosíthatják a csata kimenetelét. Ügyeljünk rá, hogy vannak kártyák, melyek csak bizonyos hajótípussal együtt használhatók.

A kész flottánkat ezt követően a screen mögé helyezzük, elrejtve ellenfelünk elől. A taktikai paklinkat az energiajelző sávval együtt pedig látható helyre tesszük. Mindkét fél húz 5 akciókártyát, és kap 15 energiát, a kezdőjátékos meghatározása után pedig kezdődhet is az ütközet.

A játékos köre

A felek felváltva hajtják végre körüket, minden kör 3 fázisból áll. Ezek a következők:

  1. Energia fázis: A játékos kap 10 energiát és húz egy akciókártyát.
  2. Deploy fázis: itt küldetjük csatába a még nem pályán lévő hajóinkat, kifizetve azok kilövési energiaköltségét. A közepes és nagy hajók képesek szállítani is náluk kisebb osztályba tartozó hajókat is, így a játék során nem csak a pálya széléről, de a hajóinkról közvetlenül is csatába küldhetjük egységeinket. Ügyelnünk kell azonban, hogy ha egy hajónk megsemmisül, az összes általa szállított hajó is elvész.
  3. Aktivációs fázis: Adott mennyiségű energiát elköltve egyesével aktiválhatjuk hajóinkat. Az aktivált hajók mozoghatnak, ezt követően pedig támadhatnak az összes rájuk szerelt fegyverrel, amennyiben a fegyver betöltési költségét képesek kifizetni. A fő fegyverek töltési költsége általában 0.
  4. *Akciókártya kijátszása: A játékos annyi kártyát játszhat ki a kezéből, amennyit szeretne, amennyiben kifizeti azok energiaköltségét. Az, hogy melyik fázisban játszható ki, fel van tüntetve a kártyán.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Harcrendszer

Minden fegyverzet rendelkezik 4 értékkel: betöltési költség, hatótáv, támadások száma és sebzés. A támadások száma a dobások számát határozza meg, és minden sikeres dobás a sebzésértékkel megegyező értékű sérülést okoz az ellenséges hajónak. Fontos, hogy nem vagyunk kötelesek az összes támadásunkat ugyanarra a célpontra felhasználni, azonban minden dobás előtt meg kell határoznunk, hogy ki a célpont.

pic1016809

A dobás két kockával történik – a tízoldalú oldalain betűk (A – J), a nyolcoldalún pedig számok (1 – 8) találhatók. A kidobott kombináció határozza meg, hogy eltaláljuk-e az ellenfelet, illetve hol éri a sérülés. Minden hajókártyán található egy rács, ahol fehérrel jelölik azokat a területeket, melyek nem számítanak találatnak, szürkével pedig a találatokat. A hajóknak továbbá vannak kritikus területei – ezek piros csillaggal jelöltek, és ha találatot szenvednek, melyet nem véd a pajzs, a hajó azonnal megsemmisül. Más esetben a hajó a fegyver sebzésértékével megegyező számú sérülést szenved el, melyet a pajzsból vonunk le, amennyiben még lehetséges.

Kritika

Esztétika


Novák Ádám
A játék megjelenése már első látásra is fantasztikus. A doboz belső kialakítása praktikus, a figurák kellően részletesek, a táblák minősége is kielégítő. Ugyanakkor a figurák esetén a gömbcsuklós megoldást ugyan elsőre pozitívnak találtam, elég nagy negatívumokkal jár, főleg a kisebb minik esetén. Egyrészt a figurák pegre illesztése kicsit nagyobb erőt igényel, ami alatt könnyen sérülhetnek, illetve a hajókon lévő vékony műanyagperem könnyen megtörhet, ha túl sokat használjuk. Az akciókártyák minőségére kicsit jobban is odafigyelhettek volna, hiszen azok a keverés és használat során könnyen kophatnak, sérülhetnek. A játékhoz bónuszként adott képregény azonban sokat ad a játék értékéhez.

Pontszám: 8/10



Ősz Olivér
A minik tényleg nagyon szépen kidolgozottak, bár az anyagválasztásnak megvannak az előnyei és hátrányai is: kevésbé törékeny, ami jól is jön a talpra helyezéskor (azért így is félelmetes, hogy mekkora erővel kell belepattintani a gömbcsuklót), de aki szeretné kifesteni a figurákat, az pórul járhat, mert a hajlékony elemekről szerintem lepattog a festék, de nem vagyok szakértő. A pajzs- és sérülésjelző pegek pedig kicsit rontják az összképet, bár legalább jobban követhetőek, mint ha csak a hajók kártyáin lennének tokenek.

Pontszám: 8/10

Mechanika


Novák Ádám
A játékmotor nem tartalmaz különleges vagy újszerű elemeket, minden részletével találkozhattunk már máshol. Azonban az egyes elemek ötvözése véleményem szerint jól sikerült, komoly stratégiai döntéseket kell hoznunk a játék folyamán. A két frakció más-más játékmódot kíván meg, a Wretchek inkább erősebb ágyúkkal, gyorsabb de kevesebb sérülést bíró hajókkal és piszkos trükkökkel operálnak, míg az ISN a sok élettel rendelkező hajókat, a támogató egységek használatát és a sokszori támadást részesíti előnyben. A játék nagyjából jól kiegyensúlyozott, nincsenek túl erős vagy túl gyenge egységek – mindennek megvan a maga szerepe a flottában. Az energiapontok okos beosztása szintén egy igen fontos aspektusa a játéknak, gyakran kerülhetünk energiaszűkébe, ha nem figyelünk. A hexa térkép használata leegyszerűsíti a mozgást és a támadást, nincsenek tüzelési szögek, itt kicsit kevesebb komplexitást nyújthat a játék, mint az kategóriájában megszokott. A kockán és rácson alapuló harcrendszer ugyan érdekes, de túlságosan a szerencsén alapul, valamint nincs jelentős különbség a kis illetve nagy hajók eltalálásának nehézségében.

Pontszám: 6/10



Ősz Olivér
Nekem a játék két legfontosabb mechanikája nagyon nem jött be. Az egyik a harcrendszer, ami értelemszerűen fontos szerepet kap egy harci stratégiában. A bevitt sebzéseket sokkal jobban befolyásolja a szerencse, mint az átgondolt tervezés. Itt a kocka nem azt dönti el, hogy mennyit sebzel, hanem hogy egyáltalán eltalálod-e a célpontot. Ez a tematika szempontjából logikusabb, de növeli a szerencse-faktort. Vannak harcrendszerek, ahol ez a megközelítés működik, de ott általában a találat esélye függ a távolságtól vagy legalább a célpont méretétől. Itt egyik sincs meg, ha range-en belül van, akkor mindegy a távolság, és az se számít, hogy egy apró vadászt vagy egy 1000-szer akkora anyahajót kell eltalálni. Vagyis annyiban számít, hogy más hajó négyzetrácsát kell megnézni, de ezek nyilván közel sem méretarányosak. A négyzetrácson található kritikus cella, melynek eltalálása pajzs hiányában azonnali megsemmisülést okoz csak a hab a tortán. Persze, filmbe illő drámai győzelmeket eredményezhet, de racionális stratégiázást nem nagyon, pl. ha rendeznének belőle versenyt, ezt szerintem biztos kiszednék.

A másik szintén fontos eleme a játékmotornak az akciópontokkal való gazdálkodás. Itt pedig pont a tematikai értelmét hiányolom: hiába van több hajód a pályán, ha nincs elég akciópontod, akkor ki kell választanod, hogy melyikeket aktiválod, és támadsz velük, a többi semmit nem csinál abban a körben. Ugyanis akciópontokból minden körben ugyanannyit kapunk, és meg lehet tartani a fel nem használtakat, de ez nem segít a problémán. Persze a körökre osztott játékoknál nehéz megoldani a párhuzamosan történő dolgokat, de ez szerintem egy rossz próbálkozás volt. Ez nem csak a realizmusra van negatív hatással, de a stratégiai lehetőségeket is korlátozza, pl. a létszámbeli fölényt nem lehet kihasználni.

Pontszám: 3/10

Játékélmény


Novák Ádám
A játék a stílus rajongóinak mindenképpen szórakoztató, melyhez hozzájárul a kidolgozott történet. Az X-Winghez viszonyítva számomra itt erősebb volt az az érzés, hogy egy flotta kapitánya vagyok, a hajóknak jobban együtt kell működni, gyakran a képességek is ezt támogatják. Néha egy kicsit úgy éreztem, hogy a fejlesztők nem merték jobban erőltetni ezt az élményt, ami hiba. A mozgás- és harcrendszer kicsit egyszerű, ami nem lenne probléma, ha komolyabban kéne irányítanunk a flottát/zászlóshajónkat, de így önállóan kicsit kevés. Néhány játék után pedig egyre erősebben érezhető, hogy ez csak egy alapdoboz, és kiegészítők megjelenésével számoltak a fejlesztés folyamán. Kicsit kevés a taktikai kártyák változatossága, és több hajótípus is sokat tudna dobni a játékélményen. Ugyanakkor játék közben a nyomás folyamatos, a döntéseinknek súlya van, így könnyen magával ragad a játék lendülete.

Pontszám: 6/10



Ősz Olivér
A játékmotor hibáit figyelmen kívül hagyva (bár nehéz félretenni) egész izgalmas és fordulatos is tud lenni a játék, de ez hullámzó vonalat követ a játék folyamán. A kiegészítők adta változatosság tényleg hiányzik, de kétlem, hogy sokat javított volna rajta. A kártyák képességeit sokszor haszontalannak éreztem, nem voltak elég érdekesek és az ellenfélnek nagy meglepetést okozó húzások. Könnyed játéknak túl bonyolult, komoly űrstratégiának pedig túl kiszámíthatatlan.

Pontszám: 5/10

Összegzés


Novák Ádám
Összességében a Battleship Galaxies egy jó játék, azonban rendelkezik néhány komoly gyerekbetegséggel. A mai mezőnyben nem sok újdonságot hoz a műfajba, néhol lehettek volna merészebbek a fejlesztők. Sajnálatos, hogy a Hasbro beszüntette a fejlesztést/gyártást, néhány kiegészítőt követően – a tapasztalatokból tanulva – igazán jó űrcsata-szimulátorrá válhatott volna. De az alapdoboz önmagában is megállja a helyét, és sok órányi szórakozást biztosíthat a műfaj kedvelőinek. Számomra egy igen kellemes csalódás, bármikor szívesen ülök le egy parti erejéig 🙂

Pontszám: 7/10



Ősz Olivér
Nem az én műfajom a harci stratégia, de találkoztam más sokkal élvezetesebb játékokkal ebben a kategóriában. Például az X-wing jobban bejött, így én inkább azt ajánlanám helyette, vagy talán a Star Wars Armada közelebb áll ehhez, de azt nem próbáltam. Bár ott nagyobb befektetés kell egy normális készlethez, itt ahhoz képest azért az alapjáték is elég teljes élményt ad. Mindenesetre én nem csodálkozom, hogy nem folytatták a szériát.

Pontszám: 4.5/10

Kinek ajánljuk?

  • A könnyedebb miniature game-ek kedvelőinek
  • Sci-fi rajongóknak
  • Akciópont menedzselést és harci stratégiákat kedvelőknek
  • Akik a túl egyszerű és a túl komplex stratégiai játékok között keresnek átmenetet

K10Klub-pontszám: 5.9/10

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.

húsz − négy =