Takenoko ismertető

Takenoko-400x250

Röviden a játékról

A játék a feudális Japánba, azon belül is a császár kertjébe kalauzol el bennünket. Ezt a kertet kell széppé varázsolnunk és különféle bambuszokat növelnünk a kertész segítségével, ugyanakkor a kínai uralkodótól ajándékul kapott pandát is jól kell lakatnunk. Azonban ahhoz, hogy a bambuszok növekedjenek, meg is kell öntöznünk őket, ráadásul az időjárás szeszélyeivel is számolnunk kell.

A Takenoko egy hangulatos játék, mely igyekszik minden korosztályt magával ragadni. Gyönyörű grafikák, meglepően sok logikázás és a kocka által biztosított minimális szerencsefaktor jellemzik a játékot. A játékidő viszonylag rövid, kb. 30-45 perc, mely az első játékoknál kicsit hosszabbra nyúlhat, amíg a játékosok bele nem tanulnak. A játék online is játszható a BoardGameArena oldalán, akár magyar nyelven is.

A doboz tartalma

Takenoko-box-view

Az első dolog amit meglátunk, ha kinyitjuk a dobozt, az a játékszabály. A füzetke különlegessége, hogy az előlapon található egy nagyon jópofa képregény, ami elmeséli a játék történetét. Alatta található a 4 darab “karakterlap”. Mindegyikhez tartozik 2-2 saját mintájú fa korong, amik az akciók jelöléséhez fognak kelleni. Van egy rakás öntözőcsatornánk, amik kicsi kék farudak. A nagy stócnyi hatszögletes kertlapkák 3 színben pompáznak – zöld, sárga és rózsaszín. Van üres terület, és van olyan is, amin 3 speciális jelzés egyike található. Ezeket a jelzéseket kicsi tokenek formájában is megtalálhatjuk a dobozban. A kertekhez pedig ott van a 3 rekesznyi bambusz, ami szintén fából készült, és az előbb említett színekre vannak festve. Továbbá egy átlagosnál nagyobb, szintén fa dobókocka, aminek oldalain a “karakterlap” felső részén található akciószimbólumok vannak. A dobozban egy pakli küldetéskártya is meglapul, amiből szintén három fajta van – terület, kertész és panda. És nem utolsó sorban pedig a két aranyos figura még, amit meg kell említeni. Az egyikük a kertész, a másikuk pedig a panda. Az insert kialakítása is remek, mindennek megvan a helye, kényelmes és könnyű az elő- és elpakolás.

Játékmenet

A játék célja

A játékosok megpróbálnak minél több győzelmi pontot gyűjteni különböző küldetéskártyák teljesítésével. Ezek három kategóriába tartozhatnak: parcella, panda és kertész küldetések. A küldetéseket a körünkben bármikor teljesíthetjük amennyiben a rajtuk lévő feltétel teljesül, ez nem kerül akcióba. Természetesen nem kötelező azonnal felfedni őket, és egy körben többet is beválthatunk, azonban egyszerre maximum öt teljesítetlen kártya lehet nálunk.

pic1184554_md

A parcella kártyákon különböző színű és alakzatú területek vannak, a játékosok célja ezen alakzatok kialakítása. Ahhoz, hogy teljesítsük, a megfelelő színű parcellák az ábrázolt alakzatot kell felvegyék, ráadásul mindnek öntözöttnek kell lennie. Ezek a kártyák viszonylag kevés győzelmi pontot érnek.

A panda kártyákon különböző színű és számú bambusz látható. Ha a pandával lépünk, és az megeszik egy bambuszt, azt a karakterlapunkra helyezzük. Ha rendelkezünk a a megfelelő bambuszdarabkákkal, azokat visszaadva a készletbe, teljesítettük is az adott küldetést.

A legtöbb pontot érő kártyák azonban a kertész küldetések. Ezeken különböző számú, színű és magasságú bambuszok láthatók. A cél az, hogy a mezőkön előforduljanak a meghatározott bambuszhajtások. Van olyan küldetés, melyet meghatározott fejlesztéssel rendelkező mezőn kell teljesítenünk, míg van, ahol ki van kötve, hogy nem lehet fejlesztés a mezőn, ezek tovább nehezítik a feladatot.

Amint valamelyik játékos teljesített küldetéseinek száma elér egy meghatározott számot (két játékos esetén 9, három játékosnál 8, míg négynél 7 küldetéskártya), ő megkapja a császár kártyát (plusz két pont), és a többi játékos még végrehajthatja a körét, majd a játék véget ér, és a legtöbb pontot elérő játékos lesz a győztes.

A játékos köre

277324_A600takenoko2

A játékos köre az időjáráskocka dobásával kezdődik (leszámítva az első fordulót), meghatározva ezzel, hogy milyen bónuszhoz juthatunk. Ötfajta időjárás van a játékban:

  • Napsütés: bónusz akció
  • Esőzés: az egyik tetszőleges öntözött területen nő a bambusz
  • Szél: kétszer is végrehajthatjuk ugyanazt az akciót
  • Villámlás: a panda megijed, és egy tetszőleges területre menekül, ahol megeszik egy bambuszt
  • Felhő: elvehetünk egy tetszőleges fejlesztéslapkát

Kérdőjel dobása esetén a fenti lehetőségek közül bármelyiket választhatjuk. Miután végrehajtottuk az időjárás hatásait, két akciót (napos idő esetén hármat) hajthatunk végre az öt lehetséges közül, ám ezek nem lehetnek egyformák. Az egyes akciók a következők:

  • Parcella lehelyezése: Húzunk 3 területlapkát, melyekből egyet lehelyezünk oly módon, hogy oldalszomszédos legyen vagy a központi mezővel, vagy legalább két másik mezővel.
  • Öntözőcsatorna elvétele: A készletből a lapunkra helyezünk egy öntözőcsatornát.
  • Kertész mozgatása: A kertészt egyenes vonalban akármekkora távolságra mozgathatjuk. Az érkezési és az azzal szomszédos összes mezőn, melyek öntözve vannak, nőnek a bambuszok.
  • Panda mozgatása: Hasonlóan a kertészhez, egyenes vonalban mozgathatjuk. Ahová érkezik, ott megeszik egy bambuszt.
  • Küldetéskártya húzása: Húzhatunk egy küldetést az általunk választott típusú pakliból.

Ezeken az akciókon kívül a körünkben bármikor lehelyezhetjük a nálunk lévő öntözőcsatornákat és fejlesztéseket, valamint beválthatjuk a teljesített küldetéseinket. Figyeljünk rá, hogy amikor egy terület öntözötté válik, rögtön nő rajta egy bambuszhajtás.

Kritika

Esztétika


Persics Anna
Az igazat megvallva nekem a játék a külseje miatt tetszett meg elsőre, de olyan szinten, hogy az a “nem tudom, hogy mi vagy, de kellesz” állapot lépett fel. A színei csodálatosak, a rajzok pedig imádni valóak. :3 Tudom, hogy ez így nagyon nem profi, de ez a játék egyszerűen úgy aranyos ahogy van, és máshogy nem is lehetne róla írni.

Pontszám: 10/10



Novák Ádám
A játék a küllemével fogja meg a legnagyobb közönséget. Az artok aranyosak, és jól kidolgozottak. Nagyon jól sikerült a dizájnereknek eltalálni az egyensúlyt. Mind a képekből, mind a használt színekből érezhető, hogy a célközönség főleg a gyermekek, családok voltak, azonban nincs “túlzott cukormáz” effektus. A kis figurák is aranyosak, habár nem olyan részletesen kidolgozottak, de egy ilyen kategóriájú játéknál ez nem is elvárás. Az elemek, kártyák, lapkák minőségére sem lehet panasz. A bambuszoknál egyes elemek nem passzolnak tökéletesen, azonban ez a játék folyamán nem okoz problémát. Az akciókat jelképező korongokból azonban rakhattak volna bele pluszt, hogy a 3. akciónkat is jelezhessük, amikor szükséges.

Pontszám: 8/10


 


Kiss Tamás
Nos a játék doboza nagyon lányos, emiatt szerintem a legtöbb férfi, aki nem ismeri, le se veszi megnézni. Én is csak az interneten látott képek miatt próbáltam ki interneten, később élőben is. Sajnálom ezt a színsémát, mivel a tematika nem lányos. A doboz tárolás szempontjából zseniális. Jól szállítható, mindennek van helye, így gyorsan elő- és elpakolható, nem kell otthoni sufni-tuning a belső inzerthez. + Pozitívum a játékszabály, egy kis képregénnyel dobták fel, és ne feledkezzünk meg a jól érthető segédletről sem.

Pontszám: 8/10

Mechanika


Persics Anna
Elsőre nagyon oda kell figyelni, hogy mit és hogyan, de miután kitapasztalja az ember utána már teljesen gördülékenyen megy a játék. Ez a dobókockás rész pedig kifejetetten tetszik, mert csak jó dolgokat ad pluszba – az más kérdés mikor az ember nem azt dobja, amit szeretne. A játék hossza pedig nagyban függ a játékosoktól. Mert van, aki amint kész egy küldetés, be is váltja, de vannak a “gyűjtögetők”. Na, velük vigyázni kell!

Pontszám: 8/10



Novák Ádám
A játékmotor kellően izgalmas, az utolsó körben is nagyot fordulhat az állás. Egy családi játékhoz képest meglepően sokat lehet logikázni, gondolkodni a lehető legjobb lépésen. Érdemes tehát “velünk egy szinten lévő” játékosokat választani partnereknek, hiszen kisebbek, vagy casual játékosok számára frusztráló lehet egy olyannal játszani, aki hosszú perceken át gondolja át a különböző lehetőségeket, annak pedig nem fog kellő kihívást biztosítani. A komolyabb problémája a mechanikának, hogy – legalábbis saját tapasztalataink alapján – a  küldetéstípusok kiegyensúlyozatlanok. A különböző alakzatban álló parcellákat irreálisan nehéz kialakítani az alacsony pontértékükhöz képest, a pandás kártyákat egyszerű teljesíteni, a kertész kártyák pedig rengeteg pontot érnek. Éppen ezért egy idő után jellemzővé vált, hogy a játék elején mindenki a pandát eteti, a végén pedig bambuszt termel. A területkártyákból szinte sosem húztunk, sőt a játék elején kapottat is csak akkor teljesítettük, ha éppen véletlenül úgy alakult. Ugyanakkor a kocka szerepe számomra nagyon pozitív megoldás volt a játékban, hiszen bármely szimbólumot is gurítjuk ki, csak előnyünk származik belőle.

Pontszám: 7/10


 


Kiss Tamás
 A játékban sokféle akció közül választhatunk. Ha véletlen egy másik játékos elorozta előlünk a kiszemelt bambuszt, vagy rossz helyre vitte a kertészt, még mindig van miből válogatni. A kör elején véletlenszerűen meghatározott időjárás is egy kellemes változatosságot ad a játéknak, de nem növeli nagyon a szerencse faktort, hiszen véleményem szerint mindegyik időjárás akció nagyon jó bónuszokat ad. Egy kicsit talán a panda lapokat túl értékesnek találom, ahhoz képest, hogy azt a legkönnyebb megcsinálni, és könnyű vele a játék vége feltételt is elhozni.

Pontszám: 7/10

Játékélmény


Persics Anna
A játék témája hozza magával a saját elnevezéseket és nagyon vicces, mikor mindenki egyszerre kiáltja, hogy “Villámpanda” kockadobás után. Persze ha kifogunk egy nagyon gondolkodó játszótársat, akkor nagyon meg tudja akasztani a játékot, de ez hol máshol nincs így?

Pontszám: 9/10



Novák Ádám
A tematika és a mechanika jól működik együtt, a játék biztosítja a flow élményt. Az elején még nem kell túl sok dologra figyelnünk, inkább a területek lehelyezése, megöntözése folyik, azonban hamar eljutunk arra a pontra, ahol már komolyan el kell gondolkodnunk a következő lépésen. Egy kissé lehetne több a játékosok közötti interakció, ez talán az egyetlen, amit igazán hiányolok a játékból.

Pontszám: 7/10


 


Kiss Tamás
 Bár nagyon sok minden tud a játékban változatosságot adni, és az elején nagyon hamar magával ragadott, sajnos hamar ki is égett számomra, és nem okozott tartós örömöt, azonban hozzá teszem, hogy én nagyon túlzásba tudok esni egy-egy játékkal való játékszámban. Családoknak mindenképp ajánlanám, a gyerekek már a figurák miatt bele fognak szeretni, könnyen érthető, a kis ikonok mindenki számára jól súgnak a választató akciókról. Gémereknek kipróbálni ajánlom, egy Arkham Horror és egy Zombicide között kellemes kikapcsolódás, de megvételre nem feltétlenül javaslom.

Pontszám: 6/10

Összegzés


Persics Anna
Nagyon megszerettem ezt a játékot, és az meg pláne sokat dobott rajta, hogy mikor odahaza megmutattam az alsó tagozatos kis testvérem is nagy örömmel ült le vele játszani, pedig kicsit féltem, hogy túl bonyolult lesz, de a végén már ő figyelmeztetett, ha valahova nem tettem bambuszt, ahova pedig nőnie kellett volna.

Pontszám: 9/10



Novák Ádám
A Takenoko egy kellemes hangulatú családi társasjáték, mely minden korosztályt képes magával ragadni. Egyike azon játékoknak, melyeknek a szabálya ugyan nem bonyolult, de a játék maga rengeteg gondolkozást, számolgatást, tervezést igényel. Remek választás családoknak különböző korú gyermekekkel, vagy éppen hardcore játékosoknak két komolyabb játék közti lazításképp.

Pontszám: 7.5/10


 


Kiss Tamás
 Egy remek játék aranyos dizájnnal. Apukáknak ajánlanám igazán, akik a kis csemetéjüket be akarják vezetni a társasjátékok világába. Felnőttként is jól el lehet vele játszani, sőt valószínűleg a kevésbé összetettebb játékok szerelemesei hosszútávú szerelembe eshetnek a játékkal, de nálam csak egy gyors fellángolás volt.

Pontszám: 6/10

Kinek ajánljuk?

  • Családoknak
  • Azoknak, akik kedvelik a rövidebb, de mégis sok gondolkodást igénylő játékokat
  • Kezdő vagy alkalmi játékosoknak
  • Azoknak, akik szeretik a pandákat 😉

K10Klub-pontszám: 7.6/10

1 Comment

  1. Nekem nem jön be a tematika és nem is illik a mechanizmushoz. Hiába szép, engem nem tud lekötni. Haveromék a Tobagóhoz hasonló játékot kerestek és a hatszög alakú elemek miatt erre esett a választás. Nagy csalódás volt. 4/10

    Válasz

Your email address will not be published.

2 × egy =