Junkyard Races Ismertető

Junkyard Races

Röviden a játékról

Junkyard Races egy 2-8 főig játszható autóversenyzős társasjáték. A tervezője az a John Yianni, akitől a későbbi Hive nevű logikai játék is származik, szintén a Gen42 Games kiadásában. A Junkyard ehhez képest inkább egy partijáték, de azért van benne stratégia, és bő 2 órás játékidejével mégse lehet ebbe a kategóriába sorolni, inkább a “Take that”, azaz szívatós játékok körébe tartozik. A játékban gokartokkal versenyezhetünk, tuningolhatjuk azt különböző fejlesztésekkel, és akadályozhatjuk ellenfeleinket csapdákkal, fegyverekkel vagy a vízbe lökésükkel.

A doboz tartalma

Ami első látásra nem látszik a dobozon, csak mikor kézbe vesszük, hogy nehéz. Ez főleg a nagyméretű, a szokásosnál vastagabb és tömörebb, kétoldalú, hatszögrácsos játéktáblától van, de egyéb alkatrészekkel is meg van pakolva, melyek egy jól kialakított insertben foglalnak helyet.

Dobozbelső

  • 8 műanyag gokart, mindegyikhez tervrajz és kétoldalú referencia lap
  • 15 dobókocka (3 zöld, 5 fehér és 7 piros)
  • 80 fejlesztéskártya két pakliban: a zöldben gumik és táskák, a pirosban fegyverek, motorok és minden egyéb
  • 80 pénz token
  • 100 hatszögletű szemét lapka, ezeket összeszedve szerezhetünk csapdákat, lövedékeket és üzemanyagot
  • 48 körjelző token

Játékelemek

Játékmenet

A játék célja

Ahogy az a versenyzős játékoknál szokott lenni, a cél minél gyorsabban beérni a célba. Jelen esetben 5 körös a verseny, így az győz, aki először szed össze 5 körjelzőt a célvonalon való áthaladásokkal. Lehet csapatban is játszani, ekkor a csapat minden tagjának össze kell szednie 5 körjelzőt a győzelemhez, és a csapattagok cserélhetnek tárgyakat, ha egymás mellé kerülnek.

A játékos köre

Körünk elején, mielőtt mozognánk, végrehajthatunk “piszkos tetteket”, vagyis lerakhatunk csapdákat szomszédos mezőkre, vagy rálőhetünk valakire. Vagy ha boxutcában vagyunk, akkor vásárolhatunk fejlesztést. A csapdák közt van olajfolt, ami kipördít, ha rálépsz, ragasztó, amiről nehezebb elmozdulni, rugó, ami visszadob a kiinduló helyedre, sav, ami lemarja a gumit, és még néhány egyéb csíny. A fejlesztések közt vannak speciális gumik, motorok, amik lehetővé teszik a fehér és piros kockák használatát, védelmek, amik hatástalanítanak csapdákat, fegyverek, amikkel lehet támadni, lopni vagy bónuszt adnak a lövedékekhez. A csapdák és fejlesztések részletes leírását megtaláljátok a BGG-n elérhető magyar segédletünkben.

Rakéta

A mozgáshoz dobókockákkal kell dobni. Normál esetben a 3 zöld kockával dobunk, és annyit lépünk, amennyit dobtunk. Ha hídról, fűről vagy sárból indulunk, akkor csak 1 kockával dobhatunk, ráadásul a sárba 1-es vagy 2-es dobással beragadunk. Ezen segítenek a speciális gumik, melyek egyenként +1 bónuszt adnak a dobás értékéhez az adott típusú terepen (vannak fű- és sárgumik). Ha van motor fejlesztésünk, a hozzátartozó üzemanyagot elköltve megkapjuk a fehér vagy piros kockákat (attól függően, hogy turbó motort vagy sugárhajtóművet használunk), melyeket tetszőleges ütemben használhatunk fel a dobásainkhoz.

A pálya

A hexákon úgy kell lépkedni, hogy vagy a kocsi orra felé haladunk, vagy a hatszög két szomszédos oldala felé kanyarodva lépünk. A lépés után mindig olyan irányban áll a kocsi, hogy a hátulja arra a mezőre mutat, ahonnan léptünk. Lehet tolatni is, ekkor nem kell dobni a kockával, csak 1-3 lépést visszafelé lépni. Amit már leléptünk, azt nem vonhatjuk vissza, ezért lépés előtt érdemes végigszámolni az útvonalat, a kidobott értéket ugyanis muszáj lelépni, nem lehet előbb megállni. A csapdák kikerülése jó tervezéssel általában megoldható, de van, hogy érdemes megkockáztatni egy csapdát a rövidebb út érdekében, és van, hogy belelöknek egy csapdába vagy a vízbe.

Játéktábla

A tábla két oldalán lévő pályák elég változatosak, vannak rajtuk kockázatos útlevágások, ugratók, hidak, stb. A vízbe esett szerencsétlenek egy meghatározott pontról kezdik a következő körüket. A pályán számozott szemét lapka helyek vannak elhelyezve, melyekre képpel lefelé kell tenni egy lapkát, amikor a 3 zöld kockával kidobják a számot, ezeket felvehetjük, ha rálépünk. A hidakon való átkelésért pénzt kapunk, amiből fejlesztéseket tudunk venni.

A gokartok lapjának hátoldalán vannak kezdőkészleteik a karaktereknek, ezeket érdemes használni, mert így nem csupasz járművel kezdünk, hanem már vannak hasznos eszközeink már az elején.

A képek forrása a BoardGameGeek.com

Kritika

Esztétika


Kiss Tamás
A doboz borítója nem hazudik, az artok nagyon kellemesek, visszaadják a tematikát. Fontos kiemelnem, hogy remek insert jár a játékhoz, mindennek van helye, és nincs szükség simítózáras zacskókra se.  Színfetisizmusom miatt jobban értékelném, ha nem a gokartokhoz lennének a pilóták, hanem külön kártya lenne de ez könnyen megoldható 🙂

Pontszám: 7/10



Ősz Olivér
 A játékelemek megfelelő minőségűek, a gokartok nem túl kidolgozottak, de a célnak megfelelők. A rajzfilmszerű grafika jól illik a játék hangulatához, de a színvilág elég gagyi. A 2010-es új kiadás így is sokkal szebb, mint a 2003-as, de még mindig közelében sincs a manapság megjelenő társasjátékok grafikai minőségének.

Pontszám: 6/10



Novák Ádám
A minőség megfelel a játék kategóriájának, és külön jó érzés, amikor az ember megemeli a dobozt, és érzi, hogy itt nem spóroltak az anyaggal. A rajzfilmes grafika ízlés kérdése, habár passzol a tematikához, számomra egy kicsit túl egyszerűek a rajzok, kicsit elborultabb, poénosabb grafikákat el tudnék képzelni. A színválasztások tényleg nem mindenhol a legjobbak, kicsit néhol furcsák a szemnek. Viszont az insertért jár egy nagy piros pont.

Pontszám: 6/10

Mechanika


Kiss Tamás
A játék elsőre dobok-lépeknek tűnik, de azért sok választásunk van. Melyik mezőre lépünk, megpróbálunk-e rövidíteni a szerteágazó pályán? Persze nincs nagy mélységű stratégia, egy 7 éves kislány is könnyen eljátszik vele. Illetve a szerencse faktor se elhanyagolható, nekem mégis nagyon tetszett. Szerintem kategóriájában mindenképpen említésre méltó játék.

Pontszám: 8/10



Ősz Olivér
Nem egy összetett játék, de a sok kis apró szabály elmagyarázása azért így is időbe telik, viszont utána meg már kellően sok döntési lehetőséget biztosít. A kocka jelentette szerencse nagyjából kiegyenlítődik az 5 kör alatt, de néha tényleg sok múlik egy-egy dobáson.

Pontszám: 7/10



Novák Ádám
A játék sava-brorsát egymás szívatása adja, e nélkül egy egyszerű kockadobálásról lenne szó. Viszont tényleg rengeteg különböző módszerrel tudunk kellemetlenséget okozni ellenfeleinknek, ami igen vicces helyzeteket szülhet, legyen szó fegyverekről, a másik vízbe lökéséről, vagy csapdába kényszerítéséről. Néha azonban a pálya kialakításából adódóan előfordulhatnak olyan helyzetek, ahol beragadunk, és szinte behozhatatlan hátrányra teszünk szert.

Pontszám: 6/10

Játékélmény


Kiss Tamás
 A tematika szerintem nagyon jól érezhető játék közben. Nem igényel hatalmas tervezéseket a játék, de ezt nem is amiatt kezdi el az ember. 🙂 Akivel eddig leültem játszani, csak pozitívan nyilatkozott róla. Nem mondom, hogy sértődés nem volt játék közben, de az alapos bosszú után lecsillapodtak a kedélyek. 😀

Pontszám: 9/10



Ősz Olivér
 Aki nem szereti azokat a játékokat, ahol egymást kell szívatni, annak nem való ez a játék. Ez inkább roncsderbi, és autós lövöldözés, mint autóversenyzés. Egyszer a Flúgos Futam zenéjét hallgattuk játék közben, mert nagyon illik hozzá, igazi káosz szokott lenni a pályán, és nagy nevetések hangoznak egy-egy sikeres támadás után, a következő kanyarban pedig úgyis bosszút áll a sértett. 🙂

Pontszám: 9/10



Novák Ádám
Habár egymás piszkálása tényleg jó móka, a kockadobásokat kicsit túl hangsúlyosnak éreztem, és kicsit nehezen tudtam beleélni magam a játékba. Nem igazán jött át a versenyzős feeling, de azt nem állíthatom, hogy nem szórakoztam jól. Összességében egy kellemes, oda-odapiszkálós, bosszút állok, amiért bosszút álltál, amiért… típusú játék, de tényleg fontos, hogy ne sértődékeny társakkal játssza az ember.

Pontszám: 7/10

Összegzés


Kiss Tamás
Szerintem kötelező darab azoknál, akik széles korosztályban játszanak. Szellemileg felfrissítő egy komolyabb gondolkozós játék után. Talán egy kicsit elfogult is vagyok, hiszen gyermekkorom egy kedves rajzfilmét, a flúgos futamot idézi fel bennem a játék.

Pontszám: 8/10



Ősz Olivér
 Bármikor szívesen játszom vele, ha épp nincs kedvünk valami komolyabb stratégiázáshoz, hanem csak valami lazábbra vágyunk. A sok interakció miatt fontos, hogy kivel játszunk, nem jó, ha valaki sértődős, vagy túl agresszív.

Pontszám: 7.5/10



Novák Ádám
Jó társaságban, lazításképp tényleg remek mulatság egy-egy futam lejátszása, azonban ilyen hosszú játékidővel már talán érdemesebb valami komolyabb játékot elővenni, ami maradandóbb élményt nyújt. Ennek ellenére jó választás családoknak, ahol különböző korosztályok ülnek össze, vagy baráti körökben ahol a cél egymás szívatása.

Pontszám: 6.5/10

Kinek ajánljuk?

  • Az autósportok szerelmeseinek
  • A szívatós (“Take that!”) játékok kedvelőinek
  • Családoknak
  • Könnyedebb játékra vágyó gémereknek
  • Azoknak, akik egy hosszabb játékidejű partijátékot keresnek

K10Klub-pontszám: 7.28/10

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.

16 − 3 =