Röviden a játékról
A Junkyard Races egy 2-8 főig játszható autóversenyzős társasjáték. A tervezője az a John Yianni, akitől a későbbi Hive nevű logikai játék is származik, szintén a Gen42 Games kiadásában. A Junkyard ehhez képest inkább egy partijáték, de azért van benne stratégia, és bő 2 órás játékidejével mégse lehet ebbe a kategóriába sorolni, inkább a “Take that”, azaz szívatós játékok körébe tartozik. A játékban gokartokkal versenyezhetünk, tuningolhatjuk azt különböző fejlesztésekkel, és akadályozhatjuk ellenfeleinket csapdákkal, fegyverekkel vagy a vízbe lökésükkel.
A doboz tartalma
Ami első látásra nem látszik a dobozon, csak mikor kézbe vesszük, hogy nehéz. Ez főleg a nagyméretű, a szokásosnál vastagabb és tömörebb, kétoldalú, hatszögrácsos játéktáblától van, de egyéb alkatrészekkel is meg van pakolva, melyek egy jól kialakított insertben foglalnak helyet.
- 8 műanyag gokart, mindegyikhez tervrajz és kétoldalú referencia lap
- 15 dobókocka (3 zöld, 5 fehér és 7 piros)
- 80 fejlesztéskártya két pakliban: a zöldben gumik és táskák, a pirosban fegyverek, motorok és minden egyéb
- 80 pénz token
- 100 hatszögletű szemét lapka, ezeket összeszedve szerezhetünk csapdákat, lövedékeket és üzemanyagot
- 48 körjelző token
Játékmenet
A játék célja
Ahogy az a versenyzős játékoknál szokott lenni, a cél minél gyorsabban beérni a célba. Jelen esetben 5 körös a verseny, így az győz, aki először szed össze 5 körjelzőt a célvonalon való áthaladásokkal. Lehet csapatban is játszani, ekkor a csapat minden tagjának össze kell szednie 5 körjelzőt a győzelemhez, és a csapattagok cserélhetnek tárgyakat, ha egymás mellé kerülnek.
A játékos köre
Körünk elején, mielőtt mozognánk, végrehajthatunk “piszkos tetteket”, vagyis lerakhatunk csapdákat szomszédos mezőkre, vagy rálőhetünk valakire. Vagy ha boxutcában vagyunk, akkor vásárolhatunk fejlesztést. A csapdák közt van olajfolt, ami kipördít, ha rálépsz, ragasztó, amiről nehezebb elmozdulni, rugó, ami visszadob a kiinduló helyedre, sav, ami lemarja a gumit, és még néhány egyéb csíny. A fejlesztések közt vannak speciális gumik, motorok, amik lehetővé teszik a fehér és piros kockák használatát, védelmek, amik hatástalanítanak csapdákat, fegyverek, amikkel lehet támadni, lopni vagy bónuszt adnak a lövedékekhez. A csapdák és fejlesztések részletes leírását megtaláljátok a BGG-n elérhető magyar segédletünkben.
A mozgáshoz dobókockákkal kell dobni. Normál esetben a 3 zöld kockával dobunk, és annyit lépünk, amennyit dobtunk. Ha hídról, fűről vagy sárból indulunk, akkor csak 1 kockával dobhatunk, ráadásul a sárba 1-es vagy 2-es dobással beragadunk. Ezen segítenek a speciális gumik, melyek egyenként +1 bónuszt adnak a dobás értékéhez az adott típusú terepen (vannak fű- és sárgumik). Ha van motor fejlesztésünk, a hozzátartozó üzemanyagot elköltve megkapjuk a fehér vagy piros kockákat (attól függően, hogy turbó motort vagy sugárhajtóművet használunk), melyeket tetszőleges ütemben használhatunk fel a dobásainkhoz.
A pálya
A hexákon úgy kell lépkedni, hogy vagy a kocsi orra felé haladunk, vagy a hatszög két szomszédos oldala felé kanyarodva lépünk. A lépés után mindig olyan irányban áll a kocsi, hogy a hátulja arra a mezőre mutat, ahonnan léptünk. Lehet tolatni is, ekkor nem kell dobni a kockával, csak 1-3 lépést visszafelé lépni. Amit már leléptünk, azt nem vonhatjuk vissza, ezért lépés előtt érdemes végigszámolni az útvonalat, a kidobott értéket ugyanis muszáj lelépni, nem lehet előbb megállni. A csapdák kikerülése jó tervezéssel általában megoldható, de van, hogy érdemes megkockáztatni egy csapdát a rövidebb út érdekében, és van, hogy belelöknek egy csapdába vagy a vízbe.
A tábla két oldalán lévő pályák elég változatosak, vannak rajtuk kockázatos útlevágások, ugratók, hidak, stb. A vízbe esett szerencsétlenek egy meghatározott pontról kezdik a következő körüket. A pályán számozott szemét lapka helyek vannak elhelyezve, melyekre képpel lefelé kell tenni egy lapkát, amikor a 3 zöld kockával kidobják a számot, ezeket felvehetjük, ha rálépünk. A hidakon való átkelésért pénzt kapunk, amiből fejlesztéseket tudunk venni.
A gokartok lapjának hátoldalán vannak kezdőkészleteik a karaktereknek, ezeket érdemes használni, mert így nem csupasz járművel kezdünk, hanem már vannak hasznos eszközeink már az elején.
A képek forrása a BoardGameGeek.com
Kritika
Esztétika
Kiss Tamás
Pontszám: 7/10
Ősz Olivér
Pontszám: 6/10
Novák Ádám
Pontszám: 6/10
Mechanika
Kiss Tamás
Pontszám: 8/10
Ősz Olivér
Pontszám: 7/10
Novák Ádám
Pontszám: 6/10
Játékélmény
Kiss Tamás
Pontszám: 9/10
Ősz Olivér
Pontszám: 9/10
Novák Ádám
Pontszám: 7/10
Összegzés
Kiss Tamás
Pontszám: 8/10
Ősz Olivér
Pontszám: 7.5/10
Novák Ádám
Pontszám: 6.5/10
Kinek ajánljuk?
- Az autósportok szerelmeseinek
- A szívatós (“Take that!”) játékok kedvelőinek
- Családoknak
- Könnyedebb játékra vágyó gémereknek
- Azoknak, akik egy hosszabb játékidejű partijátékot keresnek
No Comments, Be The First!