Apotheca PNP

Apotheca

Előszó

Az elsőként bemutatott print ‘n’ play játék egy kicsit eltér a jövőben tervezettektől, ugyanis nem PNP-ként adták ki, hanem nagy dobozos játékként jelent meg Kickstarteren, és $10-ért lehetett pledge-elni a PNP változatot. Mivel a $35 + $25 szállítási díj már elég húzós lett volna, és feleslegesnek tartottam a táblát meg az ujjnyi vastag lapkákat, (ugyanis jobb ötlet híján minden harmadik stretch goal az volt, hogy vastagabb lapkákat gyártanak, így végül 3 mm-esek lettek), amúgy meg könnyen legyárthatónak találtam, ezért emellett döntöttem. Emiatt a végleges PNP fájlokat nem is oszthatom meg, de a fekete-fehér demó változata elérhető egy korábbi KS update-ben. A varázsitalok színesek, hiszen ott fontos funkciója van a színnek, a többi pedig lényegtelen, mert amúgy egy absztrakt logikai játék, tehát nem sokat veszítünk a tematikával, a játékmotor ugyanolyan zseniális marad. A szabálykönyvet pedig lefordítottam magyar nyelvűre, aminek a végén megtalálhatóak a karakterek képességei is, így a nyelvfüggőség sem okozhat gondot. Kérdeztem a tervezőt, és talán megvásárolható lesz a végleges PNP is, miután leszállították a dobozos változatot a backereknek.

Játékelemek

Ez még egy korábbi doboz grafika, a végleges a legfelső képen látható

A játékról

A játékban az a célunk, hogy 3 egyszínű italt tegyünk egymás mellé egy sorba vagy egy oszlopba egy 4×4-es pályán. A koncepció ismerős lehet a böngészőben és telefonon játszható match-3 játékokból, mint a Candy Crush Saga, Jewel Quest, vagy bármelyik vetélytársuk kapcsán. A hasonlóság nem véletlen, a tervező, Andrew Federspiel a műfaj egyik úttörőjének számító Bejeweled számítógépes játék fejlesztésében is részt vett, míg a PopCap Gamesnél dolgozott. Később a társasjátékok felé fordult, és megalapította a Knapsack Games kiadót, ahol a Knee Jerk nevű partijáték után ez a második játéka, és készülőben van a Super Powers nevű képességépítős kártyajáték, amely szintén ígéretesnek néz ki. Hiába, ha benne van a nevedben, hogy Spiel, a név kötelez. 😀

Amivel még meg van spékelve a match-3 mechanika, az egy kis titkos információ. Ugyanis a varázsitalokat képpel lefelé kell letenni, így az ellenfél nem tudhatja, milyen színű ital van a másik oldalon. Az általunk lerakott italok másik oldalát viszont bármikor megnézhetjük, a tulajdonost a hátlapon lévő nyíl mutatja meg.

De hogy csináljunk hármasokat, ha nem látjuk az italokat? Természetesen egy akcióval felfordíthatunk egy kártyát, és kell is a hármashoz, mert a 3 lapkának mind láthatónak kell lennie, hogy érvényes legyen a match. Viszont a lefordított lapokkal titokban készíthetjük elő a tervet, hogy a következő körben lecsapjunk, ha az ellenfél nem védekezte ki.

A játékos körében 2 különböző akciót hajthat végre. Az egyik lehetséges akció egy lapka felfordítása, amiért jár is egy drágakő a felfordított ital színéből, és az egyik legjobb lehetőség egy hármas kialakítására, ha tudjuk, mit fordítunk fel. Ha 3-nál kevesebb lefordított lapka van, újakat tehetünk le, amiket csak mi fogunk ismerni. És a legérdekesebb akció a segítők képességének használata.

perspective

Ez már saját kép

A segítőkből 15 van az alapjátékban, és 4 bónuszt adtak KS-exkluzívként. A képességeik segítségével az italok pozícióját lehet befolyásolni. A legtöbb képességgel mozgatni lehet egy vagy több italt megadott lépéssel, vagy két adott elhelyezkedésű italt felcserélni. A játékot mindenki egy véletlenszerűen kapott segítővel kezdi, majd drágakövekért lehet újabbakat felfogadni. És kell is, mert ha csinálsz egy hármast, azzal ki kell szolgálni egy segítőt, akinek a képességét ezután már nem használhatod. A győzelemhez pedig 3 segítőt kell kiszolgálni. A felfogadás is egy akció, mindig 3 segítő van felfordítva, ezek a 3 színnek felelnek meg, és a megfelelő színű drágakőből 2-t kell értük fizetni, vagy 3 különböző drágakőért bármelyik elvihető, akár a pakli tetejéről húzott ismeretlen kártya is.

gems

Itt most nem részletezem tovább a szabályokat, fent linkeltem a magyar szabályt. Az alap változat 2 fővel a legjobb, de egy érdekes játékvariáns is megtalálható a szabályzatban, ami feldobja a több fős játékot. A piac mestere variánsban az egyik játékos a mester, a többiek pedig ellene vannak egy csapatban. A mester meghatározhat egy színt, ebből csak ő csinálhat hármasokat, míg a másik két színből csak a többiek. A színt egy akcióval és egy drágakő befizetésével megváltoztathatja. A játékosok úgy kerülnek sorra, hogy egyszer a mester jön, egyszer egy ellenfele, majd újra a mester, és így tovább. Továbbá a mester nem fogad fel segítőket, hanem a piacon lévőket használhatja, ha drágakövet fizet nekik, de ha a többiek fogadnak fel segítőt, akkor a mesternek fizetik a drágaköveket. A variáns asszimmetrikussága érdekessé teszi a játékot, a mesternek nagyon oda kell figyelnie, de a többieknek sincs könnyű dolguk a létszámfölény ellenére.

Van még egy egyjátékos mód is. Itt lehet gyakorolni a játékot, a képességek használatát, és próbálkozni minél több pont szerzésével. Azért a társasjáték mégiscsak társakkal az igazi, de unaloműzésnek ez se rossz.

Elkészítés

A legegyszerűbb és legolcsóbb, ha házilag kinyomtatjuk és kivágjuk a kártyákat. A vágásnál figyelni kell, hogy a hátlapok alapján vágjuk körbe, hogy ha el is csúszik a két oldal, ne lehessen a hátlapról felismerni egy-egy kártyát. A drágakövek jelzőit is ki lehet nyomtatni és vágni, de bármilyen jelzőkkel helyettesíthetők, más játékból kivett tokenekkel, fakockákkal, stb. A legjobb, ha van piros, kék és sárga színben, de az sem baj, ha nem ilyen színűek, csak egyértelmű legyen, hogy melyik melyik. A játéktábla is opcionális, én sem csináltam neki, mert funkciója nem nagyon van.

overview

Aki jobb minőségű példányt szeretne, az megrendelheti a kártyákat pl. a PrinterStudio.com-ról, ahogy én is tettem. Itt vannak négyzet alakú kártyák is a varázsitaloknak, és tarot méret a segítőknek. Érdemes figyelni az akciókat, kb. minden héten mást kínálnak olcsóbban. Viszont ezzel talán érdemes megvárni, míg meg lehet venni a színes kártyákat. A drágaköveket műanyag dekorkristályokkal oldottam meg, keressetek rá google-ön, vagy nézzetek szét lakberendező boltokban, rengeteg színben, méretben és kiszerelésben kapható.

Vélemény

Nagyon jól megtervezett játék, egyensúlyban van a logikai és a szerencse része. Néha olyan sokat lehet agyalni a megfelelő lépésen, mint a sakkban. Viszont tény, hogy nem egyenlő esélyekkel indulnak a játékosok, és játék közben is van szerepe a szerencsének. Ez kell is, mert így két eltérő szintű játékos is tud izgalmas meccseket játszani, és nem mindig a jobb nyer, hanem mondjuk 10-ből csak 7-szer. Az egyenlőtlen esélyekkel való indulást pedig lehet minimalizálni egy házi szabállyal, hogy nem véletlenszerűen sorsoljátok a kezdő segítőket, hanem mondjuk 3-ból választotok magatoknak. Vagy még izgalmasabb, ha egymásnak választotok, így nagyobb lesz a kihívás.

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.

17 − tizennégy =